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Título

A ESTÉTICA NO PENSAMENTO DE THEODOR ADORNO COMO EXPERIÊNCIA FORMATIVA

Orientador

Luzia Batista de Oliveira Silva

Autor

RODRIGO FERREIRA TELLES

Palavra chave

racionalidade, estética, educação

Grupo CNPQ


Programa

MS - EDUCAÇÃO (PPGE)

Área

CIÊNCIAS HUMANAS

Data da defesa

01/01/2012

Nº Downloads

802

Resumo

Objetivou-se apresentar, de modo reflexivo, as contribuições do filósofo Theodor W. Adorno sobre a estética como experiência formativa. Analisou-se a transformação das características emancipadoras da razão em racionalidade instrumental, a qual ofuscou as potencialidades do pensar. Constatou-se, no processo de mercantilização cultural, designado por indústria cultural, uma extensão perversa do processo de racionalização. Por fim, objetivou-se compreender as contribuições da experiência estética para a formação como possibilidade de ampliação da capacidade humana/racional para interpretar elementos da realidade. O filósofo analisou, de forma crítica, o processo de racionalização da cultura Ocidental que, por sua vez, conduziu a razão a se tornar um instrumento de domínio sobre a natureza, ofuscando as capacidades críticas do pensar. A cultura sofreu os impactos da racionalidade pela industrialização e mercantilização de produtos simbólicos, que foi designado pelo frankfurtiano como indústria cultural. Esta passa a cooptar a capacidade criativa e reflexiva das pessoas, fornecendo uma imagem estereotipada do real. No pensamento de Adorno, a experiência estética se apresenta como contraponto à lógica da razão instrumental e da indústria cultural porque favorece a formação dos sentidos, aguça o pensamento crítico, beneficia a admiração, o estranhamento, ajuda a pensar a realidade de inúmeras formas. Com isso, contribui para a formação humana. Para o autor, a estética também deve estar presente na forma de transmissão das ideias; apresenta que o ensaio é um salutar caminho para remediar o processo de sistematização racional que tudo enquadra. Além disso, sua dialética negativa concorre para valorizar as dimensões que escapam ao conceito abstrato. Adorno propõe uma formação para além da racionalidade instrumental, aquela que priorize a emancipação e autonomia, salvaguarda que educar a sensibilidade representa reeducar a racionalidade; também a estética, ao dinamizar os sentidos, fomenta um permanente estado de reflexão.

Abstract

This paper presents in a reflexive way the contributions of philosopher Theodor W. Adorno on aesthetic and formative experience. It was analyzed the characteristics acquired by the emancipating transformation on of motive (reason) in instrumental rationality , as a result did not allowed the potential of thinking to come up. As a result we came to a conclusion about this process which was consisted by the influence made through the mass media harm the process of rationalization. Finally, the objective about this study was to understand how the contributions of aesthetic experience could play an important part in the formation of human being capacity to understand the elements of reality. The philosopher also analyzed in a critical way, this process of rationalization of Western culture and in its the turn led him to conducted the motive (reason) to become an instrument to be used to control on the nature of a human being and in a certain way unable the person to think. This culture suffered the shock of rationality by the process of industrial culture and the influence made trough the mass media of symbolic products which were designated by Adorno as cultural industry. In this process the person end up thinking and co-opt in a different way, changing the capacity or reflectiveness of the people, providing them a stereotypical image about the real. According to Adorno thought, aesthetic experience is presented as a counterpoint to the logic of instrumental reason and culture industry because it helps in building up the perception of senses, sharp the critical though which led a human being thinking in a different ways. Furthermore, this concept contributes to the formation of character of human being. For the author, aesthetic also must be present in a way of transmitting ideas, as well as the essay is a beneficial form of overcome the process of rationalization. Moreover, his negative dialectic adds to get through the aspects which people cannot express by words. Adorno suggests a training beyond instrumental rationality, that formation which puts in order of importance the emancipation and autonomy, ensure that if we educate the sensitive senses represent we are reeducating our rationality; also the aesthetic in order to stimulate the senses encourage the process of reflection.